HjemBloggSunnere vafler og andre matpakketips til barn

Sunnere vafler og andre matpakketips til barn

sunnere matpakke med navnelapper

Mange foreldre står nå og lager flere matpakker enn de har gjort før. Matpakke til barn må selvfølgelig tilpasses det enkelte barnets smak og vaner, så her er det ingen perfekte råd. Men de fleste liker for eksempel vafler, og har du tenkt på at sunnere vafler er supert å sende med i matpakken?

Her er flere tips til hvordan variere matpakken du sender med i barnehagen.

Sunnere vafler med havre og spinat

Vafler passer utmerket i matpakken, og det er ingen grunn til at de ikke kan være like sunne som brødskiver. Spinat gir dem en mild grønnfarge, men gir ingen smak, så her kan du se an barnet om du har med spinat eller ikke. Kanskje de grønne vaflene får navn etter Hulken, Gekko eller Skippern?

Alt av pålegg passer på disse vaflene, og de holder seg godt en dag på kjøkkenbenken. Hvis du er en matprepper så kan du fryse dem i porsjonspakker og ta frem for enkel matpakkesmøring. Å fryse brødmat er forresten perfekt til matpakker, det er bare å smøre pålegget mens vaffelen, eller skiven,  er frossen, så tiner den til lunsj.

Grønne vafler med spinat

Oppskrift på sunnere vafler med havre og spinat

  • 4 dl havremel
  • bakepulver, 1 ½ ts
  • kardemomme, 1 ts
  • kanel, 1 ts
  • 2 egg
  • en halv desiliter rapsolje
  • En halv pose (ca 50 g) spinat

Bland det tørre og tilsett så det våte. Hvis du skal ha spinat i vaflene er det lurt å bruke blender. Stekes som vanlig i smør.

Vil du ha vafler som kosemat? Vi har oppskriften på verdens beste vafler.

Enkel omelett til matpakken

Denne er en vinner på travle morgener. Ja, faktisk! Du rører sammen 2 egg med en liten skvett fløte og heller det opp i en liten stekepanne på veldig svak varme med lokk på. Så lager du frokost til ungene, tar en dusj og gjør hele morgenrutinen deres. Sånn ca. da er omeletten ferdig, da deler du den i fire og legger i matpakken, for eksempel på en brødskive, sammen med litt grønt.

Omelett i matpakka til barna

Pizzasnurrer

Dette er en klassiker for å sprite opp matpakken. Lag dem med tomatsaus eller blanco, altså hvit saus, og den toppingen som barnet liker. Lag deigen selv, eller kjøp ferdig pizzadeig.

Matmuffins

Du trenger ikke bruke sukker i hverdagsmuffins, det finnes gode erstatninger for sukker i bakverk til barn. Du kan for eksempel mose dadler eller banan, og legge oppi litt bær eller en skje syltetøy. Det er også godt å ha skinke og ost i muffins, og det finnes etterhvert masse oppskrifter på ulike variasjoner.

Sunnere muffins uten sukker

Tilbehør i matpakken

Prøv å ta med noe grønt i matpakken til barnet. Mange barn er glade i den milde smaken til rå gulrot, og den holder seg godt i matpakken gjennom dagen. Andre grønnsaker som passer fint er agurkstaver, cherrytomat og paprika. Noen spinatblader kan utfordre litt, men mange barn synes det er morsomt å spise. Prøv å tenke litt utenfor (mat)boksen. Og kanskje dere skal prøve å dyrke noe sammen i vinduskarmen? Selvdyrket smaker nydelig. Spirer er enkelt for barn å dyrke, og det tar ikke så lang tid.

Liker ikke barnet grønnsaker?

Ikke fortvil, det er helt vanlig at barn går gjennom faser her. Noen spiser alt, andre rynker på nesen av det minste linfrø i brødskiven. Hvis du må snike inn litt grønnsaker i barnets kosthold så er finrevet gulrot eller gulrotmos det enkleste, og det kan du ha i alt fra pannekaker til muffins til rundstykker.

En annen enkel grønnsak å kamuflere er avokado. Avokado glir usynlig inn i smoothien og (tro det eller ei) bakverket.

Og apropos smoothie: Hvis barnehagen har kjøleskap kan du ta med smoothie i en termokopp og sende med et sugerør. Det kan være en fin variasjon til yoghurten.

Ikke slutt å tilby barnet grønnsaker. Fortsett å legge ved gulroten eller agurkstaven i matboksen til barnet, selv om det “aldri” blir spist. Det er ofte tilfeldigheter som gjør at barnet kanskje spiser det til slutt likevel. I barnehagen spiser barna sammen, og det er ingenting som er så effektivt som å se jevnaldrende spise noe.

Har du sverget på at du aldri skal kutte grønnsaker i hjerteformer? Kanskje det er gulrot formet som hjerter som får poden din til å begynne å spise grønt, og det kan jo være en hyggelig overraskelse innimellom. Her er trikset å forberede kvelden før, ferdigkuttet gulrot holder seg fint i kjøleskapet i en pose.

Smoothie på termos

Grunnoppskrift for smoothie

  • en halv banan for sødme
  • en liten avokado for konsistens og sunt fett
  • 2 dl frukt eller bær for smak og vitaminer
  • melk eller juice til ønsket konsistens
  • og evt. grønnsaker hvis du vil at barnet skal ha i seg mer av det

For å unngå at fargen blir gusjete kan enten bruke blåbær, ellers kan du fryse ned ferdig kokt og most rødbet i muffinsformer. Legg dem i en pose i kjøleskapet og ta med en porsjon rødbetmos i smoothien for en helt nydelig rosafarge!

Prøv deg frem med hvor mye grønt du kan ha i smoothien til barnet. Grønnsaker som agurk, kokt søtpotet, grønnkål, spinat og salat kamufleres godt og gir en sunnere smoothie.

Flere matpakketips til barn

  • Kjøp et granateple og bruk et kvarter kvelden før på å renplukke det. Granateple er en liten smakseksplosjon i munnen, og faller i smak hos mange barn. Legg det i en liten boks i matpakken, slik at barnet kan småplukke, eller strø det oppå kremost på en brødskive.
  • Ta barnet med på butikken, gjerne en med godt grøntutvalg, og la ham få velge seg ut en frukt selv.
  • Frukt- og grønnsaksspyd: For litt eldre barn så kan du lage sunnere frukt- og grønnsaksspyd. Enkelt og morsomt å spise.
  • Bruk lomper istedenfor brødskiver – dette er enkelt og godt. Rull de sammen med kremost og salami, eller det pålegget barnet liker.
  • Ostehorn er godt, og har en annerledes form.
  • Har du mattermos kan du sende med middagsrester, havregrøt eller suppe.
  • Lag rundstykker sammen med barnet. De fleste barn elsker å bake, både å blande deig og å rulle rundstykker er oppgaver som de kan stortrives med. Og så er det stas å få med “sine” rundstykker i matpakken!

Og du? Husk å merke matboksen og drikkeflasken med navnelapp!

Siste innlegg fra bloggen